איך לנהל בהצלחה חברת ענק – הדרך של צבי ויליגר

כל מי שניהל אי פעם חברה יודע עד כמה זו מלאכה תובענית ואתגר מורכב. כשמדובר בחברה גדולה המעסיקה מאות עובדים ומגלגלת סכומי עתק, האתגר, באופן טבעי, מורכב אף יותר – ועל כן יש להעריך את צבי ויליגר (צביקה ויליגר), שביחד עם אחיו הצעיר יוסי מוביל את יבואנית המזון "וילי פוד" להצלחות מרשימות מזה למעלה מ-20 שנה.

הלימודים בארה"ב – והמיתוג של החברה כמשפחתית

עוד לפני "וילי פוד" ניהלו צביקה ויוסי ויליגר את החברה שהקים אביהם אלכסנדר, חברה שגם היא עסקה בייבוא מזון. לפני שקיבלו לידיהם את מושכות העסק המשפחתי למדו שני האחים בחו"ל – צבי ויליגר (צביקה ויליגר) עשה זאת ב-UCLA, אחת מהאוניברסיטאות היותר מוערכות בארה"ב וגם אחת הוותיקות שבהן – ואת הידע המתקדם שרכשו מיהרו ליישם במסגרת העסק. בין השאר מיתגו צביקה ויוסי את החברה כמשפחתית והעניקו לה את שם משפחתם, "ויליגר", וכך חיברו אליה ערכים של חמימות, שירות ברמה גבוהה ומחירים נוחים.

הנפילה של "ויליגר" וההתאוששות עם "וילי פוד"

מעט לאחר כניסתם לתפקיד המנכ"ל המשותף, למדו צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ואחיו יוסי, בדרך הקשה, עד כמה קשה לנהל חברת ענק.

עקב תמורות שונות בשוק המזון נאלצו השניים להכניס לעסק שותפים וליתר דיוק את נייטי קירש, איש עסקים מוערך ממוצא דרום אפריקאי, אולם השידוך לא עלה יפה וכל אחד מהשותפים משך לכיוון אחר. בסופו של דבר נאלצו האחים ויליגר לעזוב את החברה שנשאה את שם משפחתם, אולם כבר כעבור שנתיים חזרו לשוק ייבוא המזון ובגדול עם "וילי פוד".

כבר משנתה הראשונה התגלתה "וילי פוד" כסיפור הצלחה, ומשנה לשנה עלה היקף המכירות וכן חל גידול ברווח הנקי. ב-2013 כבר הגיע היקף המכירות של החברה לכ-335 מיליון ש"ח, הרווח הנקי עמד על למעלה מ-41 מיליון ש"ח וקטלוג המוצרים הכיל לא פחות מ-600 מוצרים של יצרנים מכל רחבי העולם.

כבוד לכל עובד, לכל ספק ולכל לקוח

אחד מסודות ההצלחה של "וילי פוד" וטיפ חשוב לכל מנהל של חברת ענק הוא לרכוש כבוד לכל עובד, לכל ספק ולכל לקוח – ואכן צבי ויליגר (צביקה ויליגר), שלמד בישיבה תיכונית ואמון על "ואהבת לרעך כמוך", מקפיד על כך מאוד. בנוסף הוא השכיל להנחיל ערכים אלה לעובדים שמתחתיו, כך שבאופן כללי נהנית "וילי פוד" מעובדים מסורים כמו גם מספקים נאמנים (גם בשוק קשוח מטבעו).

לדעת למכור בזמן

במקביל לניהול היומיומי – תחום עליו מופקד בעיקר יוסי ויליגר – נהנתה "וילי פוד" בשתי הזדמנויות שונות מ"אקזיטים" משתלמים מאוד שהפכו את יוסי וצביקה לאנשים אמידים מאוד.

באופן כללי מוכר צבי ויליגר (צביקה ויליגר) כמי שיודע לקרוא את המפה בצורה מדויקת מאוד ולזהות הזדמנויות מרחוק, ובעצם לממש את הפוטנציאל הטמון בחברה הגדולה שהוא ואחיו הקימו.

כך, ב-2007, מכרו האחים ויליגר את השליטה ב"וילי פוד" לארקדי גאידמק – שלאחר שנה נאלץ להחזיר לצביקה ויוסי את המניות, שכן הוא שעבד אותן תמורת הלוואה שלקח משני האחים ואשר לא הצליח להחזיר להם. מעסקה זו יצאו יוסי וצבי ויליגר (צביקה ויליגר) ברווח של כ-100 מיליון ש"ח. ב-2014 נמכרה השליטה ב"וילי פוד" לאיש עסקים אחר, אלכסנדר גרנובסקי, שביקש לשלב את החברה בפעילות שלו בחו"ל ובפרט לנגוס נתח נכבד בשוק המזון הכשר בארה"ב ובאנגליה. במסגרת עסקה זו שולם סך של כ-270 מיליון ש"ח תמורת כ-60% מהמניות – הרבה מעל מחירן בבורסה, כשהפער מוסבר בעיקר ביכולות הניהול של האחים ויליגר שיוצרות ל"וילי פוד" פוטנציאל גבוה במיוחד.

—–