החלפת גוף תאורה לבד – האם זה מומלץ?

החלפת גוף תאורה תמונה

גוף תאורה שמתקינים בחלל סגור כלשהו, מהווה גם אמצעי תאורה וגם פריט עיצובי ומרהיב. אם בעבר מרבית גופי התאורה היו מנורות עומדות או נברשות שתלויות על התקרה, היום נוטים לבחור בגופי תאורה חדשניים קצת יותר- שנדלירים, גופי תאורה שקועים וכו'. כאשר פונים לבחור גוף תאורה חדש במטרה להחליף את הקודם, עולה רבות השאלה- האם כדאי להחליף את גוף התאורה לבד? הרי מדובר בהתעסקות עם כבלי חשמל חשופים, וכל טעות קטנה יכולה לעלות חלילה בחיי אדם. אנחנו פה כדי לענות לכם על השאלה הזו, ולהסביר אחת ולתמיד האם כדאי להחליף גוף תאורה לבד.

באילו מקרים נדרשת התקנה?

גופי התאורה מחולקים לסוגים שונים ולכל אחד מנגנון חשמלי שעובד בצורה אחרת. אם בוחרים למשל בגופי תאורה עצמאיים כמו מנורת לילה עומדת או מנורת שולחן, אין צורך בהתקנה, משום שמחברים את הכבל ישירות לתקע החשמלי. לעומת זאת, גופי תאורה תלויים או צמודי\ שקועי תקרה או קיר, מחייבים התקנה.

האם אני יכול להתקין גופי תאורה לבד?

גם אם אתם נחשבים להנדי מן רציני, אשר מתפעל באופן עצמאי כל בעיה מכנית שנוצרת בבית, כשזה מגיע לחשמל מוטב לחשוב פעמיים. מעבר לכך שחוק החשמל אומר כי עבודות חשמל ניתנות לביצוע רק בידי חשמלאי מוסמך עם רישיון מתאים, ישנה סכנה ממשית בהתעסקות חובבנית עם חשמל.

תחת עבודות חשמל נכללות כל העבודות שדורשות כלי עבודה לשם ביצועם. חוץ מגופי התאורה העצמאיים, התקנת כל יתר גופי התאורה מצריכה שימוש בכלי עבודה לשם הביצוע. התקנה עצמאית של כלי תאורה יכולה להיעשות רק במקרה וגוף התאורה הוא עצמאי, ואין צורך בשימוש בכלי עבודה לשם כך.

שלבי התקנת גופי תאורה

ההתקנה משתנה בין שני סוגים של גופי תאורה- התלויים והצמודים למול השקועים:

התקנת גוף תאורה צמוד\ תלוי

לפני שמתחילים בכל שלבי הפעולה, החשמלאי בודק שגוף התאורה אכן מותאם לסביבה בה מעוניינים להתקין אותו, ורק אז מתחילים בביצוע ההתקנה:

  • הרכבת גוף התאורה על הרצפה או על שולחן בסביבה.
  • ניתוק הזרם החשמלי לאזור ההתקנה.
  • סימון של חורים לצורך קדיחה בקיר\ בתקרה (יש לוודא שהקדיחה לא צמודה לצינור החשמל).
  • חיבור בין חוטי החשמל לגוף התאורה.
  • הנחת גוף התאורה לקיר\ לתקרה וקיבועו באמצעות הברגה.

התקנת גוף תאורה שקוע

טרם התחלת ההתקנה, החשמלאי עורך תכנון מקדים כדי לוודא את התאמת גוף התאורה לאזור המבוקש ואת אפשרות החיבור למקור חשמלי בתוך הקיר.

  • מדידת קיר הגבס טרם הסימון עליו.
  • קדיחה של חור בקיר הגבס לשם החוט המוסתר.
  • הכנת גוף התאורה לשם התקנה, כולל חיתוך ומדידה וחיבורי מגעים.
  • הצמדת גוף התאורה לשקע שנוצר בקיר.

קישורים חשובים: תשלום חשבון חשמלרשות החשמל